TAKUMI UEDA Mother, Child, Mermaid, Siren, Pandora.

35

36

37

TAKUMI UEDA
Mother, Child, Mermaid, Siren, Pandora.

アンデルセンの『人魚姫』では、まだ15歳の人魚姫が、声や家族、愛されなければ命をも失うという条件のもと、人間の姿を手に入れます。しかし悲劇の末、海に身を投げ泡になり、空気の精となって永遠の魂をえるため、母子の慈愛を見守るという試練が与えられるのです。大人でも子供でもない15歳の子に、まるで「母なるもの」のような眼差しを獲得せよとはどういうことでしょう。

これまで数々の神話や寓話にえがかれた女性にも、人魚姫のような何か理不尽なことが与えられています。セイレーンの誘惑、パンドラの使命、マグダラの罪。それらの図像を描きなおすなかで、その姿の内容と自分の中にある理不尽さをバラしていこうとしています。いまこの時代に「母なるもの」とはどんな姿として現れているのでしょう。

「母なるもの」の姿を探すために、これまで聖母子像の図像を通して描き続けてきましたが、いまだ「母なるもの」の正体は掴めません。人魚姫に与えられた試練のように「母なるもの」の眼差しを誰もが持ちうるものだとすれば、絵を描くこととその眼差しを獲得する修練が重なるようにと思いながら描いています。

In Andersen’s story “The Little Mermaid ”, a 15 years old mermaid can turn into a human on the condition that if she will not be loved she will lose her voice, her family and her life. However, after the tragedy, she throw herself into the sea and dissolve into sea foam. In order to gain an immortal soul and an ethereal spirit, she is given the challenge of watching over the kind love of mothers and their children. What does it mean to ask a young 15 years old girl, who’s neither an adult nor a child, to acquire the compassionate gaze of a mother ?

Even in myths and fables unreasonable assignments have been given to women. The myth of the charming mermaids, the mission of Pandora, the sin of Magdalene. While re-drawing their figures I am trying to deconstruct and reveal their inner side as well as the irrationality that resides inside me. Nevertheless how does a “mother” looks like in our time ?

I have been painting through the iconography of the Virgin and Child in order to find out the figure which can be considered the one of the “Mother”, but it looks like I still can’t grasp the true nature of a mother. If the gaze of a mother is something that everyone can have, just like the hardships that were given to that Little Mermaid, then I hope that my paintings will turn to be a practice for me to acquire that gaze.


植田 工 個展「infantile」
2022年1月14日(金)~24日 (日) 12時~20時
六本木ヒルズA/Dギャラリー
東京都港区六本木 6-10-1 六本木ヒルズウエストウオーク 3F
Takumi Ueda Solo Exhibition “ infnatile ”
Jan,14 (Fri) – Feb,6 (Sun) , 2022 1 Open 12:00 – 20:00
Roppongi Hills A/D Gallery Roppongi Hills Westwalk3F,6-10-1 Roppongi,Minatoku, Tokyo
https://art-view.roppongihills.com/jp/shop/adgallery/infantile/index.html


ueda_plof_phot2_350dpi

植田工 Takumi Ueda

1978年東京生まれ、東京芸術大学卒業。(株)オリエンタルランドを退職後、科学者・茂木一郎氏に師事しアーティストとしての活動を始める。2017年 2018年、池上高志+植田エ「マリア、人工生命、 魚」を トリエンナーレ、日本科学未来館に出展、2019年、シブヤアロープロジェクトの壁画を制作。

Born in 1978 in Tokyo. Graduated from Tokyo University of the Arts. After retiring from Oriental Land Co. Ltd..he studied under the scientist Ken -Ichiro Mogi and began working as an artist. Become a freelance in 2017. In 2018. Takashi Ikegami and Takumi Ueda’s collaboration art work “Maria. Artificial life. Membrane. Fish” was exhibited at Aomori Triennale and National Museum of Emerging Science and Innovation aka. Miralkan. In 2019, he drew a mural for the Shibuya Arrow project.


フリーダム・ディクショナリー
オンラインストアはこちら