植田工

33

37

ある夏、どこだったかの高原に行くとゲレンデのリフトも止まっていて、立ち入り禁止の柵も自然の中に埋もれて、人で賑わう冬のスキー場とはまるで違う夏の高原の様子です。
蝶やハチがぷ〜んと飛び回り、虫が自分に止まったり腕の上を歩いていて、その場所に人間が建てたものも注意書きも私も、彼らにとっては何の関係もないんだろなぁと思わされました。たまたま居合わせた生き物でしかないんだなと。
地球をりんごの大きさに例えると、地殻というのは表面の皮の厚みよりも薄いと教えてもらったことがあります。そんなうっすい層の上でさまざまな生き物がうじゃうじゃ生きているというのはいったい何事なんでしょうか。いわんや人間同士のいざこざをや、です。
サバンナの八木さんが床に向かって「ブラジル人、聞こえますかー!!?」という芸が大好きなのですが、何でこんなに好きなのだろうと考えると、あの夏のゲレンデの虫たちのように、自分が慣れて見ている景色をビリビリと破って一変してくれる破壊力なのかもしれません。
オノヨーコさんの『グレープフルーツジュース』や具体美術の村上三郎さんの「紙破り」と通じるものがあるような気もします。

One day in summer, I went to highlands somewhere. The ski lift was not operating and the no-entry fences were covered by grass. It looked totally different from a ski slope crowded with people in winter.
Butterflies and bees were buzzing around. A bug landed and walks on my arm. It made me think that the buildings that human had constructed on the land, the cautionary notes, and I were nothing to do with them at all. I was just a being who they happened to encounter.
I was once told that if you compare the earth to an apple, the crust is thinner than the thickness of the apple’s skin. What is going on when various creatures are living in abundance on a such a thin layer? Let alone a quarrel between people.
A Japanese comedian, Savannah Yagi calls out to the floor, “people in Brazil, can you hear me!!?”. I won- der why I like this performance so much. That may be because it tears the scenery apart that I am used to seeing and change it to a completely different one, just as the insects did on the summer.
I feel that it has something in common with Yoko Ono’s “Grapefruit Juice” and Saburo Murakami’s “Passing Through”.


GAZO Exhibition_01 “野生のRPG”

会期: 2023年5月19日(金)-6月10日 (土)
開廊 : 金・土・日12時-19時
会場: Three Gallery
〒602-8453 京都市上京区笹屋町4丁目284
入場:無料
Closing reception : 2023年6月10日(土)15時~19時
https://twitter.com/collective_gazo

植田工 本木理紗 二人展

会期: 2023年6月13日(火)-6月18日 (日)
開廊 : 会期中無休 11時-19時
会場: 準備中
〒152-0004 東京都目黒区鷹番3-4-24 「大松」
入場:無料
https://twitter.com/junbicyu


ueda

植田工 Takumi Ueda

1978年東京生まれ、東京芸術大学卒業。(株)オリエンタルランドを退職後、科学者・茂木一郎氏に師事しアーティストとしての活動を始める。2017年 2018年、池上高志+植田エ「マリア、人工生命、 魚」を トリエンナーレ、日本科学未来館に出展、2019年、シブヤアロープロジェクトの壁画を制作。

Born in 1978 in Tokyo. Graduated from Tokyo University of the Arts. After retiring from Oriental Land Co. Ltd..he studied under the scientist Ken -Ichiro Mogi and began working as an artist. Become a freelance in 2017. In 2018. Takashi Ikegami and Takumi Ueda’s collaboration art work “Maria. Artificial life. Membrane. Fish” was exhibited at Aomori Triennale and National Museum of Emerging Science and Innovation aka. Miralkan. In 2019, he drew a mural for the Shibuya Arrow project.

この記事が気に入ったら、サポートをしてみませんか?
続きは桑原茂一note(ノート)で

桑原茂一note

今回紹介した作家の作品はオンラインストアで販売中です

art

siren pirates 2022

サイズ 1620 ✖️ 1303 F100号
素材 アクリル・キャンパス 
Price: ¥770,000 税込

購入はこちら


フリーダム・ディクショナリー
オンラインストアはこちら