TAKUMI UEDA (Kenichiro Mogi _Anthropology #1) 2021

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長年、肖像画というのは権力者や富豪のシンボルのようなものに思えて、そういう感じのものはあまり描きたいと思ったことがなかったのですが、 この時代に生きていて、どんな人と生きて、どんな影響を受けたのか、自分にとって大事な人の姿を絵にしたいと思えたときに、肖像画という存在」 が自分の中で暗に落ちました。小さな一人の人生でしかないけれど、自分にしかできない一つのアンソロポロジーとして門像画を描きたいと思います。 20歳の頃、美大受験で2浪していて生きることの迷子になっている時に、新宿の紀伊国屋の本棚でたまたま先生の本を手にしました。世界のこと、 人間のこと、きっと何かその答えがあるのだろうと読んでみて、そこにあったのは、わからないという答えでした。古今東西あらゆる知を撮って世界、 を捉えようとする世界で一番頭のいい先生が、わからない、けれども知りたい、と、その先生の態度がほくには生きる希望だったのです。 先生の姿をなんでレンプラントの肖像に重ね合わせたのかは自分でもちょとよくわかっていません。(笑)」

I had been reluctant to draw a portrait for a long time, for thinking that a portrait is a sort of symbol of power or wealth. One day, however, I had a thought that I want to draw a figure of persons who matter to me, I want to draw how I have lived in this age, whom I have lived with, and how they have affected my life. A portrait made sense to me. A life of mine is trivial, but I would like to draw a portrait as a study of anthropology” in an original way.

It was when I failed the entrance exam of the Tokyo University of the Arts for the second time and felt lost in life at 20 years old that I encountered a book written by a scientist, Kenichiro Mogi at a book store in Shinjuku just by chance. I sought for an answer in the book which explains the world and human being, and there was an answer: “We will never know”. Even such a great intellectual figure who acquires knowledge of all time and around the globe doesn’t have a certain answer about the world, but still wants to know it. That attitude gave me a hope.

I am not quite sure why I overlaid a portrait of Rembrandt on his figure, haha


Portlait
茂木健一郎 Kenichiro Mogi
1962年、東京生まれ、脳科学者、作家、ブロードキャスター、コメディアンソニーコンピューターサイエンス研究所シニアリサーチャー、東京大学大学院物理学専攻を修了。理学博士、 <クオリア)をキーワードとして、脳と心の関係を探求している。著書に「脳とクオリア」「クオリアと人工意識」「クオリア入門」など。

Born in 1962 in Tokyo. Brain Scientist. Writer. Broadcaster, Comedian, and Senior Researcher. Sony Computer Science Laboratory. Doctorate of Science at The University of Tokyo Graduate School of Science in the Department of Physios. His research focuses on the relationship between the brain and the mind, with particular emphasis on “qualia (the subjective qualities of perception). Published works include “Nou to kuoria” (Qualia and the Brain]. Kuoria to Jinko Ishiki” (Qualia and Artificial Intelligence). “Kuoria Nyumon” (Introduction to Qualia), and more.


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植田工 Takumi Ueda

1978年東京都生まれ。東京芸術大学卒業。(株)オリエンタルランドを退職後、科学者・茂木健一郎氏に師事しアーティストとしての活動を始める。2017 年、独立。2018年、池上高志+植田工「マ リア、人工生命、膜、魚」を青森トリエンナーレ、日本科学未来館に出展。2019年シブヤアロープロジェクトの壁画を制作。

Born in 1978 in Tokyo. Graduated from Tokyo University of the Arts. After retiring from Oriental Land Co., Ltd., he studied under the scientist Kenichiro Mogi and began working as an artist. Become a freelance in 2017. In 2018,Takashi Ikegami and Takumi Ueda’s collaboration art work “Maria, Artificial life, Membrane, Fish” was exhibited at Aomori Triennale and National Museum of Emerging Science and Innovation a.k.a. Miraikan. In 2019, he drew a mural for the Shibuya Arrow project.


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